Op naar Moraine Lake - Reisverslag uit Climax, Verenigde Staten van Wilma Stam - WaarBenJij.nu Op naar Moraine Lake - Reisverslag uit Climax, Verenigde Staten van Wilma Stam - WaarBenJij.nu

Op naar Moraine Lake

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

22 Juli 2017 | Verenigde Staten, Climax

Om 6 uur ging vanmorgen de wekker. Onze een na laatste dag is aangebroken. Ik maak snel de broodjes klaar en pak de koeltas in. Daarna douchen en de kinderen wakker maken. Die vinden het niet leuk dat ze zo vroeg hun bed uit moeten, maar je moet er wat voor over hebben.
Om kwart voor acht rijden we naar Lake Louise. Net voor deze afslag heb je de weg naar Moraine Lake. Eindelijk is deze weg nu wel open. De weg is bochtig en al snel rijden we hoog in de bergen. We meoten ook nog een keer zakken. De weg is echt waanzin mooi. Overal bloemen die in bloei staan en dit is echt een gebied voor beren. Overal zie je struiken met besjes. Alleen als je hier een beer tegen komt dan kan je niet stoppen ivm tegenliggers. We zijn ook niet de enigste die vroeg uit de veren zijn, want er rijden al twee bussen met toeristen voor ons en er komen ook al heel wat auto's terug. We komen aan op de parkeerplaats en die is al aardig vol. Maar we vinden een plekje.net als we uitgestapt zijn zien we op het parkeerterrein een auto weg rijden. We gaan vast op het plekje staan en Wim haalt de auto. Waar we eerst stonden stonden we in een greppel, dus dit is wat beter. We lopen naar het meer. Wat is het hier prachtig. Echt zulk mooi blauw water. Dat zie alleen maar op plaatjes maar het is echt zo. Het is wel erg koud, maar 7 graden. We lopen een stuk om het meer heen. Wat een mooi uitzicht heb je hier, zelfs nog bergen met sneeuw en de gletsjers echt prachtig. Na een uurtje te hebben gelopen heeft Niels het zo koud en ze hebben honger want we hebben nog niet ontbeten. We gaan naar het hotel om te vragen of we hier kunnen ontbijten, maar dat kan alleen maar als je het hotel geboekt hebt. Laten we die nou precies hebben laten vallen, want voor 2 nachten waren we 2200 euro kwijt. Ja je leest het goed. Maar dan hadden we ook wel wat gehad. Dus toch bij de auto maar de broodjes op eten en dat heeft ook wel wat. En de chipmunks vinden het ook wel wat. Wat een grappige diertjes en deze hier zijn helemaal gewend aan mensen dus komen ook nieuwsgierig dicht bij.
Na het eten lopen we nog een ander kant op. Hier kan je omhoog via een soort trap en als je boven bent dan heb je prachtig uitzicht over Moraine Lake en de ten peaks. Adembenemend. Dat was de klim. Wel waard.
Langzaam aan gaan we weer terug naar de auto. Als we terug rijden zien we hoe druk het is met auto's, die staan heel ver weg zelfs geparkeerd langs de kant van de weg.
Wij rijden naar de gondola want die was eergisteren bijna dicht dus gaan we het nu maar doen. Wim en Lennard zien het niet zitten dus ga ik samen met Niels en Leonieke naar boven. Bij het kopen van het ticket hebben ze vanmorgen een moeder grizzly met twee kleintjes gezien. Dat zal toch wat zijn als we die ook zien.
We gaan naar de gondola en daar blijkt dat ze de moeder beer tussen paal 16 en 17 hebben gezien.
We gaan in een dichte gondola, want het is erg koud en met Niels durf ik een open niet aan. Ge gondola gaat langzaam naar boven, wat een prachtig uitzicht heb je hier toch. Langzaam aan komen we bij paal 16 en jawel daar loopt een licht bruine grizzly. Leonieke krijgt hem op de foto. Ik helaas niet. Dan zegt Leonieke wat loopt daarboven? En net voorbij paal 17 op het open veld loopt de moede grizzly en twee kleintjes. Onze dag kan niet meer stuk. Boven aan gekomen vragen ze hoe de rit is geweest en we zijn zo enthousiast dat we vier grizzly' hebben gezien. Er wordt gelijk iemand bij gehaald en we moeten precies vertellen waar we ze hebben gezien, omdat er ook wandelaars lopen in het gebied en anders sluiten ze paden af. Je wil niet bij een moede beer in de buurt komen.
We gaan gelijk weer naar beneden en jawel we zien ze nu beter en kunnen ze ook op de foto zetten. Dit is echt te gek.
Als we beneden zijn vertellen die kinderen enthousiast hun verhaal en Leonieke gaat het ook bij de ticketverkoop vertellen. Dit is echt te gaaf. Je hoopt ze te zien, maar als het dan echt gebeurd en nog een moeder met jongen, dat is echt geweldig!
We drinken nog wat en willen eigenlijk nog met een open gondola naar boven. Leonieke en ik besluiten om het te doen. Niels wil erg graag mee maar ik durf het niet aan. Als ik in de rij sta komt Lennard dat hij ook mee wilt. In de gondola is het erg koud en Lennard zit gewoon te klappertanden. We krijgen verschrikkelijk de slappe lach en jawel, we hangen weer eens een keer stil. Gelukkig maar heel ecven. Helaas zien we nu geen beren meer. Wat een geluk hebben we toch gehad. We genieten van het prachtige uitzicht en het is helder dus we kunnen ver kijken. We zien zelfs hotel Lake Louise liggen.
We gaan weer met de open gondola naar beneden. Wat een prachtig uitzichttoren heb je zo over Lake Louise. En wat een prachtige ervaring. Via de bow Valley rijden we weer terug en gaan in Banff ecven eten halen voor vanavond. Ik kook zelf in het huisje en gaan daarna de koffers pakken. morgen zit onze reis erop en vliegen we weer terug naar Nederland.