Derde dag Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Wilma Stam - WaarBenJij.nu Derde dag Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Wilma Stam - WaarBenJij.nu

Derde dag Jasper

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

19 Juli 2017 | Canada, Jasper Park Lodge

Vandaag gaan we naar de Icefield parkway. Niet naar de gletsjers, want dat doen we morgen.
We hebben besloten om in het stadje te ontbijten, omdat het in het hotel niet veel is.
Gisteren liepen we langs Smitthy's en dat zag er zo lekker uit dat we het daar gaan proberen.
Ze hebben een tafeltje voor 5. Wat is zo leuk hier vind is dat ze continue met de koffiekan langs lopen. Dat zie ook vaak in Amerikaanse series.
We bestellen panacees voor de kinderen en Wim bestelt scrabble eggs met worstje en hasbrowns ( gebakken aardappels hier heel normaal ' ochtends) en ik heb toast met een hard gekookt ei. Ook Leonieke heeft dit. Een goed stevig ontbijt waar we voorlopig op kunnen teren.
Na het ontbijt gaan we naar de auto. De wind is weer gedraaid en de smog is weer wat minder en we hebben beter zicht.
Op naar de 93. Wat een prachtige weg en wat genieten we van de uitzichten. Leonieke ziet een coyote lopen langs het spoor, maar hij is heel snel weg.
Overal staan struiken met bessen. Wim zegt dat we hier goed op moeten letten voor beren en noem de eerste zwarte beer hebben we weer te pakken. Wij zijn de eerste die hem zien. Hij zit heerlijk te eten van de bessen. Op een gegeven moment gaat hij ook op zijn kont zitten en slaat de bessen op de takken naar hem toe met zijn poot. Wat gaaf om te zien. In de tussentijd zwelt de rij auto's achter ons aan. Maar wij hebben het beste plekje.
Na een tijdje rijden we weer verder. Hopelijk zien we nog beren. En dan na een tijdje zeg ik tegen Wim, daar is wat te zien. Er staan veel auto's aan allebei de kanten van de weg. We minderen vaart in de veronderstelling dat er een Moose staat. Er staan ook mensen in het veld. We stoppen en zien aan de rand geen moose, maar een zwarte beer en dan zien we ook twee kleine bruine beertje. O wat geweldig zeg een moede beer met kleintjes. De kleintjes lopen over boomstronken heen, dartelen in het gras doen hun moeder na met graven naar voedsel. Wat is dit prachtig! Onze dag kan niet meer stuk. Dit had ik gehoopt, maar dat het dan ook echt gebeurd. Hopelijk zijn de foto's goed en kunnen we nog heerlijk van dit tafereel na genieten. De beren gaan het bos weer in en iedereen gaat weer rijden. Bij de Colombia icefield, bij de gletsjer draaien we het parkeerterrein op. De wind is weer gedraaid en dat is ook goed te ruiken. Dan is de brandlucht goed te ruiken. Een zware lucht. En de lucht is erg bedomd. Ook het zicht is erg heiig. We lassen een plaspauze in en gaan even wat drinken en wat lekkers eten. Het is hier erg koud, maar 6 graden. Na de stop rijden we de weg weer terug naar Jasper. Bij de athabascawaterval slaan we de 93a op. Het is zo druk bij de Athabascawaterval, dus morgenochtend gaan we vroeg rijden en gaan we hier dan kijken. Dan zijn we de ergste stroom toeristen voor.
De 93a is een zijweg van de higway. De weg is erg slecht met flinke hobbels en kuilen, maar dat is juist leuk en onze auto kan het hebben. Ook hier weer mooie bloemen en struiken. We stoppen bij een meertje om mooie foto's te maken. Er is een steigertje en het water is zo helder dat we de vissen zien zwemmen. Waarschijnlijk is dit paai gebied van de forel. Er zitten hier zoveel kleine visjes. Leonieke gaat op haar buik liggen en doet haar hand aan het water. De vissen komen knabbelen aan haar vingers. Ook Niels wil dit doen, maar is net te klein om met zijn handje in het water te komen. Met veel capriolen lukt het hem om ook zijn handje in het water te krijgen. Ze hebben samen de grootste lol.
Het is weer tijd om verder te gaan en rijden naar Edith Cavel. Hier zijn ze aan de weg bezig dus dit gedeelte is afgesloten. We rijden de brug over en hier heb je een mooi uitzicht op de rivier. Er staat een volkswagenbusje met een vrou die aanheeft dat er iets loopt.
We willen toch hier foto's maken en stappen uit.
De vrouw blijft een Nederlandse te zijn en is helemaal door het dolle heen. Ze heeft net een beer gezien endeze stak de brug over, vlak langs haar heen. We kijken langs de pijpleiding die hier ligt en zien de grizzly lopen. Nou onze dag kan helemaal niet meer stuk. Wat gaaf! De kinderen hebben nu ook een grizzly gezien. Helaas is het maken. Aan foto's een beetje lastig, omdat mijn fototoestel zich scherp stelt op de pijpleiding. Maar we hebben hem gezien!!!
Wat een geweldige dag. We rijden het stadje in en gaan weer bij Smitthy's eten. Ook hier is het goed weer goed eten.ik heb kippenvleugeltjes met frietjes. Niels heeft dinokipnuggets en Lennard en steak. Wim en Leonieke hebben een kipburger.
Met goed gevulde magen gaan we weer naar Pyramid Lake. Een beetje betijds slapen, want morgen gaan we vroeg weg.
Als we in ons huisje zijn aangekomen wil Niels nog even in bad. Lijkt me een goed plan hoeft hij morgen niet meer en Leonieke wil nu douchen. Dan gaat het moedigen wat sneller. Als Lennard naar boven loopt zijn de bovenste twee traptreden nat. Ze hebben zeker de sopemmer laten vallen?
Maar dan blijkt de vloerbedekking ook nat te zijn. Dat is raar. We halen Niels uit bad en laten het water weglopen. De vloerbedekking wordt nog natter. Wim gaat melding maken bij de receptie. Hij komt iemand van de housekeeping tegen en geeft aan dat we een probleem hebben in het huisje. Zij zal het doorgeven bij de receptie. We worden gebeld door de receptie en ze weten we van. Het is een lek in de vloerverwarming en het is geen probleem. Voor ons is het ook geen probleem want morgen gaan we toch weg. Dus die ene nacht komen we ook wel door. Het is even half 11 als we naar bed willen gaan. Opdat moment wordt er op de deur geklopt. Het hoofd van de housekeeping staat voor de deur. Ze zijn in het andere huisje naast ons wezen kijken en de lekkage is zo groot dat het niet verantwoord is om in ons huis te blijven. Ze gaan de stroom en het water afsluiten dus we moeten binnen 10 minuten verhuizen naar een ander kamer. Alleen is het een 2 persoonshuisje. Ze hebben wel een slaapbank dus die kan uit getrokken worden,maar groot is het niet. Fijn hoor dat hebben wij weer. Gelukkig hebben we alle spullen bij elkaar staan en zijn we ook binnen 10 minuten bepakt en bezakt buiten.
De kamer waar we heen gaan is erg klein. Lennard en Leonieke slapen samen op de slaapbank wat net aan is en Wim en ik nemen Niels tussen ons in. In een queenbed. Eigenlijke een twijfelaartje. (Bed) Dit wordt weer een drama nacht. Uiteindelijk gaat om kwart over 12 het ligt uit en morgen om 6 uur loopt de wekker weer af.
De hoofd van de housekeeping vindt het erg vervelend en zal met de manager overleggen en met jonview over schadevergoeding.
Gelukkig kunnen we er om lachen. Dit kan er ook nog wel bij.